Misja

Z buntu przed wykluczeniem…

Wykluczeni na lekcji angielskiego, wykluczeni w szkole.

Miliony uczniów na całym świecie wpędzanych jest w poczucie winy z powodu swoich niepowodzeń w nauce języka angielskiego. Komunikacja w tym języku uznawana jest za niezwykle ważną, a standaryzowane testowanie jest w tej dziedzinie najbardziej restrykcyjne i najbardziej krzywdzące nie tylko dla pewności siebie ucznia ale i dla jego umiejętności używania języka.

Od pierwszej lekcji angielskiego uczniom wbijane jest do głowy mylne przeświadczenie, że aby używać języka należy rozumieć jego gramatykę, oraz, że aby mówić, należy nauczyć się pisać i czytać. Skutkiem tej polityki jest epidemia pozornej dysleksji, ADHD, deficytu uwagi, oraz lęk przed mówieniem w języku obcym. Powszechnym zjawiskiem stał się Europejczyk, zdający dobrze egzaminy językowe a nie potrafiący porozumieć się. 

Czy da się inaczej?

Tell Me to projekt, którego celem jest rewolucja w nauczaniu. Stwarzając go opieraliśmy się na dwóch przekonaniach:

  • Każdy może nauczyć się języka obcego
  • Człowiek naturalnie przyswaja historie (narracje, opowieści)

Osiągnięcia psychologii i antropologii w tej mierze są jasne. Człowiek przyswaja wiedzę i umiejętności w kontekście narracji, czyli albo jako fragmenty historii, albo jako przygotowanie do przyjęcia jakiejś roli (np. do pracy, którą wierzy, że będzie wykonywał, lub do roli w rodzinie, którą będzie wypełniał etc.). 

Kiedy rozpoczynaliśmy pracę nad metodami Tell Me (w 2008 roku), uświadomiliśmy sobie, że istnieje zabawa, która angażuje ludzką zdolność do przyswajania historii bardziej niż jakakolwiek działalność grupowa: gry RPG.

dice.jpg

Role-Playing Games

Gry RPG polegają na odgrywaniu ról w historii. Uczestnicy wcielają się w nieistniejące postacie i opisują ich działania, oraz komunikują się w ich imieniu z prowadzącym grę, który opisuje otoczenie. 

Role-Play jest wykorzystywany w psychiatrii, coachingu i wszelkiego rodzaju szkoleniach. Elementy Role-Play pojawiają się na tradycyjnych lekcjach (np. odgrywanie scenki na dworcu, sklepie, przystanku). 

Można tak uczyć!

Naszym pomysłem było konsekwentne przygotowanie kursu w całości składającego się z Role-Play. Przygotowanie każdej lekcji jest niezwykle pracochłonne, ale rezultaty są oszałamiające. Uczniowie zblokowani zaczynają mówić; „ADHDowcy”, „niezdolni do skupienia”, „dyslektycy” stają się prymusami. 

Wbrew oporowi tradycji

Tradycyjna metoda trzyma się bardzo dobrze w polskim szkolnictwie. O wiele łatwiej jest zmusić ucznia do kupienia książki za 100zł i przerzucanie z nim strona po stronie niż poszukiwanie autorskich rozwiązań. Uczniów, którzy nie reagują na tradycyjne metody, uznaje się za leniwych lub zaburzonych.

Wielu nauczycieli chciałoby czegoś więcej, ale nie mogą wyrwać się spod prymatu egzaminów powszechnych oraz po prostu nie mają materiałów do alternatywnych lekcji. W 2008roku rozpoczęliśmy eksperymenty z wykorzystaniem gier RPG w klasie, początkowo jedna grupka, potem następne. Próbowaliśmy różnych materiałów, sprawdzaliśmy ich działanie, porównywaliśmy efekty na egzaminach i na lekcjach. 

logo.png

Tell Me

Z pasji do gier i buntu przed wykluczeniem stworzona została szkoła języka angielskiego Tell Me, która działa na Warszawskim rynku już trzeci rok. Uczymy zarówno dzieci w wieku 10 lat jak i osoby 60+. Nasze lekcje odbywają się w 5 miejscach w całym mieście. 

Czy warto? Nie zawsze jest łatwo, czasem siedzimy w pracy do północy dopracowując materiały. Satysfakcja płynąca z podążania za swoją pasją oraz udostępniania szansy na rozwój tym, którzy nie otrzymali jej w szkole, jest jednak nieoceniona. Nigdy nie zmienilibyśmy pracy na inną.  

© Tell Me. Wykonanie: Strony internetowe SłupskStrony www Słupsk