Misja

Z buntu przed wykluczeniem

Wykluczeni na lekcji angielskiego, wykluczeni w szkole

Miliony uczniów na całym świecie wpędzanych jest w poczucie winy z powodu swoich niepowodzeń w nauce języka angielskiego. Komunikacja w tym języku uznawana jest za niezwykle ważną, a standaryzowane testowanie w tej dziedzinie jest  najbardziej restrykcyjne i krzywdzące nie tylko dla pewności siebie ucznia, ale i dla jego umiejętności używania języka.

Od pierwszej lekcji angielskiego uczniom wbijane jest do głowy mylne przeświadczenie, że aby używać języka należy rozumieć jego gramatykę oraz, że aby mówić, należy nauczyć się pisać i czytać. Skutkiem tej polityki jest epidemia pozornej dysleksji, ADHD, deficytu uwagi oraz lęk przed mówieniem w języku obcym. Powszechnym zjawiskiem stał się Europejczyk, zdający dobrze egzaminy językowe, a nie potrafiący porozumieć się. 

Czy da się inaczej?

Tell Me to projekt, którego celem jest rewolucja w nauczaniu. Stwarzając go opieraliśmy się na dwóch przekonaniach:

  • Każdy może nauczyć się języka obcego
  • Człowiek naturalnie przyswaja historie (narracje, opowieści)

Kiedy w 2008 roku rozpoczynaliśmy pracę nad metodami Tell Me, uświadomiliśmy sobie, że istnieje zabawa, która angażuje ludzką zdolność do przyswajania historii bardziej niż jakakolwiek inna działalność grupowa: gry RPG.

dice.jpg

Role-Playing Games

Gry RPG polegają na odgrywaniu ról w historii. Uczestnicy zabawy przyjmują fikcyjne role, stwarzając postacie, które prowadzą przez rozgrywającą się przygodę, decydując o podejmowanym przez nie działaniu. Kierowani są przez mistrza gry, który stawia przed nimi wyzwania i problemy do rozwiązania.

Role-Play jest wykorzystywany w psychiatrii, coachingu i szkoleniach wszelkiego rodzaju. Elementy Role-Play pojawiają się na tradycyjnych lekcjach (np. odgrywanie scenki na dworcu, sklepie, przystanku). 

Można tak uczyć!

Naszym pomysłem było konsekwentne przygotowanie kursu w całości składającego się z Role-Play. Przygotowanie każdej lekcji jest niezwykle pracochłonne, ale rezultaty są oszałamiające. Uczniowie zblokowani zaczynają mówić; „ADHDowcy”, „niezdolni do skupienia” oraz „dyslektycy” stają się najbardziej zaangażowanymi uczestnikami kursu. 

Wbrew oporowi tradycji

Tradycyjna metoda jest bardzo głęboko zakorzeniona w polskim szkolnictwie. O wiele łatwiej jest skłonić ucznia do kupienia książki i przeprowadzić go przez ćwiczenia leksykalne i gramatyczne niż poszukiwać autorskich rozwiązań. Uczniów, którzy nie reagują na tradycyjne metody powszechnie uważa się za leniwych lub zaburzonych.

Wielu nauczycieli chciałoby czegoś więcej, ale brakuje im pomysłów lub materiałów do wprowadzenia alternatywnej metody nauczania.

W 2008 roku zespół Szkoły Językowej Tell Me rozpoczął eksperyment z wykorzystaniem gier RPG w klasie, początkowo z jedną grupą, potem z kolejnymi. Wypróbowaliśmy różne materiały, sprawdziliśmy ich działanie, porównaliśmy wyniki na lekcjach i na egzaminach. Efekt potwierdził nasze oczekiwania. Uczniowie mówili dużo chętniej i więcej niż na tradycyjnych lekcjach, a dzięki ogromnej motywacji do nauki robili bardzo szybkie postępy.

logo.png

Tell Me

Z pasji do gier i buntu przed wykluczeniem nasz zespół stworzył Szkołę Języka Angielskiego Tell Me. Stosując alternatywną metodę nauczania języka obcego, od 2014 roku uczymy zarówno dzieci w wieku 11 lat jak i osoby powyżej sześćdziesiątego roku życia. 

Naszą misją jest:

  • Umożliwienie rozwoju językowego przez zabawę
  • Wspomaganie naszych uczniów w zdobywaniu pewności siebie
  • Wspieranie społeczności miłośników gier RPG
© Tell Me. Wykonanie: Strony internetowe SłupskStrony www Słupsk